Baltic Sea e-Nav

Baltic Sea e-nav understøtter udvikling og test af den næste generation af navigationsprodukter og -tjenester, baseret på den nye internationale S-100 standard. Den nye S-100 standard for marine data gør det muligt for nationale myndigheder og andre maritime organisationer at understøtte en mere sikker og miljøeffektiv sejlads i Østersøen. Dette er i fokus i dette treårige EU-projekt, som Interreg Baltic Sea Region har afsat midler til.

Skibsnavigation står overfor et paradigmeskifte i de kommende år, med operationalisering af de nye S-100 standarder for digitale data og produkter. Nutidens elektroniske søkort kan bedst beskrives som en digital version af de gamle papirsøkort, hvor data er digitale, men hvor brugeren ikke får adgang til væsentligt mere information en tidligere. Med de nye S-100 standarder for marine data, muliggøres næste generations navigationsprodukter, som blandt andet gør det muligt at sammenstille data fra flere forskellige kilder og øge informationsniveauet uden at forvirre navigatøren. De forskellige datalag i navigationssystemet kan indeholde dynamiske data, såvel som prognoser og flere statiske data end i dag. Det giver navigatøren mulighed for at planlægge mere energieffektive ruter, undgå sikkerhedsrisici og planlægge operationer med ekstra følsomme områder taget i betragtning. På sigt er tilgængeligheden af produkter i S-100 format en forudsætning for e-navigation og en øget digitalisering af søfarten. 

Projektoversigt

For at frigøre potentialet med de nye standarder i Østersøen, er der behov for tværnationalt samarbejde, så de nye produkter er tilgængelige i de vigtigste sejlruter i hele Østersøen. Baltic Sea e-Navigation-projektet gør det muligt for Geodatastyrelsen og en række partnere at teste de nye produkter i Østersøområdet, samt forbedre produktionen, så de er klar til at starte implementeringen af S-100-produkterne i løbet af 2026.

GST's hovedsagelige fokuser vil være på udvikling og test af elektroniske søkort i det nye format (S-101) og en ny dybdemodel (S-102) til navigation, samt at definere nye produktionsprocesser for de danske produkter. Der er udvalgt en række testområder i Østersøområdet, hvor de primære leverancer vil være at:

  • Udvikle prototyper for S-101 (elektroniske søkort), S-102 (dybdedata), S-104 (vandstand) og S-111 (overfladevandstrøm)
  • Teste de nye produkter i simulatorer
  • Harmonisere data og produkter, både indenfor egne områder og mellem de deltagende lande
  • Udarbejde harmoniseringsregler for Østersøområdet

Efter implementeringen af Baltic Sea e-Nav-basispakken, vil partnerskabet fortsætte med at bygge videre på projektets resultater, under en robust transnational styringsmodel.

Fakta om projektet

Navn på projektet

Shared Water – Same Standards. Baltic Sea Partnership for Future Navigation (Baltic Sea e-Nav).

Periode

1. november 2023 - 31. oktober 2026

Samlet budget

4.880.000 euro

Rammeprogram

Interreg Baltic Sea Region (Co-funded by the European Union)

Hjemmeside

Baltic Sea e-Nav - Interreg Baltic Sea Region

Fakta om S-100

S-100 er en ny datastandard, der skal erstatte den nuværende datastandard, der anvendes i erhvervsskibes navigationssystemer. Standarden vil omfatte flere forskellige datasæt, for eksempel elektroniske søkort (ENC) (S-101), detaljerede dybdeoplysninger (S-102), vandstand (S-104), overfladevandstrømme (S-111) og andre data lag, der vil bidrage til en mere effektiv skibsfart.

Planen er, at de første datasæt lavet efter den nye standard skal på markedet i 2026. Baltic Sea e-Nav-projektet omfatter implementering af S-101 og S-102, samt også S-104.

Læs mere i vores nyhed: Fremtidens søkort bliver testet

Kontakt

Kontoret for
Søkort og Marine Data

Email: soe_policy@gst.dk