Skibsnavigation står overfor et paradigmeskifte i de kommende år, med operationalisering af de nye S-100 standarder for digitale data og produkter. Nutidens elektroniske søkort kan bedst beskrives som en digital version af de gamle papirsøkort, hvor data er digitale, men hvor brugeren ikke får adgang til væsentligt mere information en tidligere. Med de nye S-100 standarder for marine data, muliggøres næste generations navigationsprodukter, som blandt andet gør det muligt at sammenstille data fra flere forskellige kilder og øge informationsniveauet uden at forvirre navigatøren. De forskellige datalag i navigationssystemet kan indeholde dynamiske data, såvel som prognoser og flere statiske data end i dag. Det giver navigatøren mulighed for at planlægge mere energieffektive ruter, undgå sikkerhedsrisici og planlægge operationer med ekstra følsomme områder taget i betragtning. På sigt er tilgængeligheden af produkter i S-100 format en forudsætning for e-navigation og en øget digitalisering af søfarten.
Projektoversigt
For at frigøre potentialet med de nye standarder i Østersøen, er der behov for tværnationalt samarbejde, så de nye produkter er tilgængelige i de vigtigste sejlruter i hele Østersøen. Baltic Sea e-Navigation-projektet gør det muligt for Geodatastyrelsen og en række partnere at teste de nye produkter i Østersøområdet, samt forbedre produktionen, så de er klar til at starte implementeringen af S-100-produkterne i løbet af 2026.
GST's hovedsagelige fokuser vil være på udvikling og test af elektroniske søkort i det nye format (S-101) og en ny dybdemodel (S-102) til navigation, samt at definere nye produktionsprocesser for de danske produkter. Der er udvalgt en række testområder i Østersøområdet, hvor de primære leverancer vil være at:
Udvikle prototyper for S-101 (elektroniske søkort), S-102 (dybdedata), S-104 (vandstand) og S-111 (overfladevandstrøm)
Teste de nye produkter i simulatorer
Harmonisere data og produkter, både indenfor egne områder og mellem de deltagende lande
Udarbejde harmoniseringsregler for Østersøområdet
Efter implementeringen af Baltic Sea e-Nav-basispakken, vil partnerskabet fortsætte med at bygge videre på projektets resultater, under en robust transnational styringsmodel.